Михайлина Скорик: «Молодь мислить візуально. Хороша фотографія повинна викликати емоції, якщо – ні, тоді вона не підходить для соціальних мереж»

 

22 березня в Івано-Франківську відбувся семінар-тренінг на тему «Соціальні мережі для прес-служб: як ефективно комунікувати в Фейсбуці та Інстаграмі», у якому взяли участь студенти 4 курсу кафедри журналістики факультету філології в рамках проходження виробничої практики на базі Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в області.  Семінар проводила Михайлина Скорик – медіа-тренер з досвідом понад 10 років, керівник власної агенції Media Masters. Тренінг проводили в межах проекту «Школа реформ для регіональних прес-служб».

На семінарі обговорили способи популяризації свого акаунту в соціальних мережах, звички користувачів, недоліки та переваги різних соціальних мереж та дискусійні питання.

«Яка соціальна мережа  є найпопулярнішою серед українців?»

Найпопулярнішими соціальними мережами вважають Фейсбук і, як не дивно, Вконтакті. Втім, подібний висновок є результатом різних способів підрахунку користувачів мережі. Фейсбук у своїй статистиці враховує тих користувачів, які заходять на свою сторінку хоча б раз на місяць. Натомість Вконтакті враховує усі зареєстровані сторінки, а не «живі» акаунти. Саме тому, по кількості сторінок Вконтакті має кращу статистику.

Особливістю Фейсбуку є те, що це мережа «2 в 1», тобто Фейсбук це і соціальна мережа, і месенджер. Скачуючи на свої мобільні пристрої додатки, користувач може завантажити обидва додатки, або якийсь один, більш потрібний саме йому.

Однокласники маю значно менший рейтинг, хоча сама мережа є старшою за Вконтакті. Основним призначенням даної мережі було з’єднати «загублених»  однокласників, які роз’їхались по різним регіонам тодішнього Радянського Союзу. Відповідно до цього і вікова категорія користувачів мережі в основному від 35 років. Натомість мережа Вконтакті більш популярна серед молоді та підлітків. Від того часу, коли інтернет-провайдерам заборонили надавати доступ до цих соціальних мереж, їх користувачі почали емігрувати в Інстаграм та Фейсбук.

Твіттер мало популярний серед українців. В останнє розквіт його популярності припадає на час Майдану. Це зумовлюється його структурою схожою на звичайні смс-повідомлення. Твіттер – це соціальна мережа блискавичних повідомлень. Ще одною особливістю мережі є відсутність алгоритму сортування, тобто ви будете бачити всі твіти від кожного зі своїх друзів. Як зазначає сама Михайлина Скорик: «Це глобальний смітник повідомлень, де ви бачите все. І регулювати його ви можете тільки підпискою на певних друзів чи відпискою від них. Іншого сортування там нема». Твіттер може бути корисним обмежений період часу, коли ви маєте велику кількість інформації.

ЛінкідІн – це мережа професійних зв’язків. Вона створена для бізнесу та роботи та більш популярна в Європі. Для українців вона корисна тим, хто бажає отримати хорошу роботу закордоном.

Ютуб є своєрідним способом заробітку для тих, чий контент в основному складається з відео-матеріалів. У більшості випадків це розважальний контент. На сьогоднішній день прямим конкурентом Ютубу є Фейсбук, який блокує відео, пропагуючи свій відео-програвач.

 «Приватність і публічність на Фейсбуці»

Питання приватності в соціальних мережах давно турбувало користувачів. Зацікавився ним і сам Цукенберг, коли в 2012 році фото з ним і його сім’єю, яке він сам вважав приватним розлетілося по всій мережі. Від тоді він почав створювати алгоритми сортування постів у стрічці Новин. Точно визначити принципи, за якими сортуються пости не можна навіть зараз. В основному він показує кожен 10 пост кожного 10 друга і, звичайно ж, пости тих користувачів, яких ви найчастіше лайкаєте, коментуєте та репостите. Загалом Михайлина Скорик повідомляє: «Фейсбук почав показувати те, що хоче він сам, а не те, що хочете побачити ви».

Для підтримки своєї приватності можна закрити свою сторінку для сторонніх користувачів, обмежити доступ до свої фото- та відео-матеріалів і навіть друзів. Для максимального контролю свого особистого простору на Фейсбуці варто додавати у друзі тільки тих людей, яких знаєте особисто.

Особисту інформацію також треба зазначати обережно, зауважує Михайлина Скорик:

  • Не розміщуйте інформацію, яка може поставити під загрозу ваше або чиєсь життя та здоров’я.
  • Не публікуйте і приховуйте приватну інформацію про себе.
  • Обмежуйте доступ до приватної інформації про себе в налаштуваннях конфіденційності.
  • Перевіряйте список друзів у себе на Фейсбуці. Якщо серед них є сумнівні особистості – краще видаліть їх.

Незважаючи на всі налаштування приватності, приватні дані та фотографії можуть зацікавити і потрапити до конкурентів, які можуть використати їх проти вас. Алгоритм Фейсбуку тримає вас у колі ваших тем та вподобань і не пропускає нічого, що в них не входить. При цьому самі ваші друзі можуть поширювати неперевірену інформацію.

Михайлина Скорик виділила такі правила соціальних мереж:

  • Все, що є в соціальних мережах, апріорі є публічним.
  • Приватний контент варто поширювати «тільки для друзів».
  • Публічні сторінки варто робити тематичними.
  • Позитив – рушій успіху, а помилки та неперевірена інформація – його вороги.
  • Ніколи не годуйте тролів.

Як бачимо, приватність в соціальних мережах поняття досить примарне. Навіть жорсткий контроль за приватністю сторінки може не допомогти вам.

«Боти і тролі – як з ними боротись?»

Троль – це реальна або фейкова сторінка людини, коментарі якої спрямовані на негативну зміну теми посту. В тролів може бути різна мотивація і мета, але основна ціль в них одна – вони прийшли перетягнути увагу вашої аудиторії на себе. Також існує і такий термін як «ельф». Це такий же самий троль, але його основна ціль змінити тему розмови на позитивну. З одного боку, нічого поганого сказано не було, але з другого боку, тема розмови була зовсім інша і починаєте втрачати аудиторію.

Боротися з тролями на особистих сторінках дещо складно. Але ви можете його заблокувати. Користувач не бачитиме ваших постів і, відповідно, не зможе їх коментувати. З групами справа простіша. При створенні своєї групи на Фейсбуці, ви тепер можете додавати свої правила користування. Наприклад, якщо в правилах заборонена расова ворожнеча, ви можете забанити користувача, який, на вашу думку, його порушує.

Бот – це програма або вручну створений акаунт, який насправді немає за собою реальної людини з такими даними, але за їхнім створенням стоїть реальна людина. Можна сказати, що бот – це своєрідний віртуальний образ.

Боротися з ботами доволі важко, бо всіх заблокувати не можна і на їхнє місце прийдуть інші. Найкращий варіант – заборонити коментувати пости. Боти більше не зможуть саботувати роботу групи, а ваша аудиторія залишиться з вами.

«Як створювати популярний контент в Фейсбуці та Інстаграмі»

Для популяризації своїх постів, для початку треба визначити звички користувачів соціальних мереж. Більшість користувачів не читають інформацію, а сканують її, при цьому на сайті вони проводять максим 7 хвилин.  Яскраві заголовки та цікаві картинки краще привертають увагу. Для ефективної роботи в Інстаграмі хороше фото дуже важливе, воно повинно викликати емоції. Це особливість цієї мережі. В Інстаграмі треба мислити картинками. Найкраще використовувати реальні фотографії, зроблені вами.

Для комунікації з аудиторією можна додавати інтерактивні пости, наприклад, опитування. Самі тексти до постів не повинні бути довгими та нудними.

Для написання публікацій можна використати декілька алгоритмів. Найпростіше додавати тільки текст. Але на подібну інформацію не часто звертають увагу і його ефективність можна оцінити в 25%. Текст разом із фотографією привертає більше уваги. Але краще використовувати текст і відео-матеріал – це 75% успіху. Але відео не повинно бути довгим, рідко то дивиться відео довше за 6 хвилин. Для 100 % популярності найкраще підходять стріми, живі трансляції.

Але зупинимось на відео. Як уникнути типових помилок:

  • Тримайте телефон горизонтально- це збереже кадр при монтажі.
  • Стискайте смартфон двома руками – це стабілізує картинку.
  • Використовуйте навушники та мікрофон – для чистоти звуку.
  • Тримайте при собі запасну батарею – часто не вистачає саме її.
  • Ваше положення щодо кадру має бути нерухоме, наприклад, людина сама має увійти в кадр і сама вийти.

Михайлина Скорик визначила такі правила роботи з відео:

  • Думайте про композицію. Важливо враховувати постановку об’єктів у кадрі.
  • Думайте про звук. Якщо на фоні гучно грає музика, вона може заважати вам записати якийсь конкретний звук.
  • Думайте про світло. Якщо дуже темно, варто знайти світліше місце.
  • Думайте про розкадровку: знімайте по 15 секунд кожного кадру.
  • Звертайте увагу на інтершуми.
  • Не використовуйте зум. Наближення під час зйомки зменшує якість зйомки. Краще підійти максимально близько до об’єкта.

Для ефективної роботи у соціальних мережах, необхідно постійно комунікувати з аудиторією. Публічну сторінку краще робити тематичною, постійно її підтримуючи. Не варто обмежуватись Фейсбуком та Інстаграмом, якщо потрібно вам аудиторія надає перевагу Твіттеру – комунікуйте з ними там.

Студенти-практиканти разом з асистентом кафедри журналістики Наталією Шотурмою дізналися яка соціальна мережа є найпопулярнішою серед українців, хто такі боти і тролі та як з ними боротись. У рамках виконання індивідуального завдання, наприкінці зустрічі студенти взяли інтерв᾽ю в Михайлини Скорик.