Медіаграмотність та інформаційна гігієна

Студентський науковий гурток «Медіаграмотність та інформаційна гігієна»

Мета роботи студентського наукового гуртка – розширення знань студентів у галузі медіаграмотності та інформаційної гігієни, розвиток критичного мислення та вмінь розпізнавати дезінформацію й маніпуляції в медіапросторі; формування навичок відповідального споживання інформації й поширення медіаграмотності серед молоді.

Основні завдання студентського наукового гуртка:

– залучення студентів до науково-дослідницької роботи в сфері медіаграмотності;

– організація та проведення наукових досліджень щодо впливу медіа на суспільство;

– ознайомлення студентів із теоретичними та практичними основами медіагігієни, а також методами протидії дезінформації та пропаганді;

– формування навичок аналізу медіа-матеріалів, розпізнавання маніпуляцій та критичної оцінки інформації;

– розвиток здатності до критичного аналізу медіаконтенту та усвідомленого медіаспоживання.

Основні завдання полягають у формуванні в студентів таких компетентностей:

– пізнавальної: розвиток здатності логічно та критично оцінювати інформаційний контент; ознайомлення з методиками перевірки фактів, розумінням основ медіагігієни та інформаційної безпеки; формування навичок орієнтації в сучасному інформаційному просторі;

– творчої: формування вміння мислити самостійно та критично, генерувати власні ідеї щодо розвитку медіаграмотності; здатність висловлювати свою позицію щодо медіапродуктів та їхнього впливу на аудиторію; розвиток ініціативності у створенні просвітницьких матеріалів з теми медіаграмотності;

– соціальної: виховання відповідального підходу до інформаційної поведінки; розвиток навичок самоконтролю у використанні медіа, формування громадянської позиції, здатності протидіяти маніпуляціям; усвідомлення власної ролі у формуванні здорового інформаційного простору;

– практичної: практичне застосування отриманих знань і вмінь у різних сферах медіа; опанування методів перевірки інформації, аналізу медіаконтенту та медіаплатформ; здобуття досвіду створення аналітичних матеріалів та реалізації освітніх ініціатив з тематики медіаграмотності та інформаційної безпеки.

Гурток «Медіаграмотність та інформаційна гігієна» – це простір для студентів, де вони можуть розвивати свої знання та навички критичного мислення, вивчаючи сучасні медіаризики та опановуючи засоби для їхнього подолання.

Учасники гуртка мають:

  • брати участь у майстер-класах, воркшопах і тренінгах, присвячених розпізнаванню фейкової інформації, фактчекінгу та технічним захистом від маніпуляцій;
  • залучатися до досліджень на актуальні теми інформаційної гігієни, аналізуючи різні аспекти впливу медіа на суспільну думку та емоційний стан аудиторії;
  • організовувати просвітницькі заходи для молоді та школярів, спрямовані на поширення знань з медіаграмотності;
  • публікувати аналітичні та інформаційні статті з тематики інформаційної гігієни, що допоможе їм отримати практичний досвід у роботі з медіа;
  • співпрацювати з громадськими організаціями та медіапроектами, які займаються питаннями інформаційної безпеки, для реалізації спільних освітніх ініціатив.

Очікувані результати роботи гуртка:

  • Підвищення рівня медіаграмотності студентів, здатності аналізувати та критично оцінювати інформаційні повідомлення.
  • Розвиток у студентів впевненості у своїй здатності ідентифікувати фейковий контент і навичок перевірки інформації.
  • Формування активної позиції щодо інформаційної безпеки та сприяння поширенню медіаграмотності як життєво необхідної навички в сучасному суспільстві.

Гурток є важливим кроком у підготовці студентів до майбутніх викликів, адже у швидкоплинному інформаційному світі саме критичне мислення та інформаційна гігієна є ключем до захисту від маніпуляцій і формування незалежного та свідомого суспільства.

Керівник гуртка:

Шотурма Наталія Володимирівна, кандидат політичних наук, доцент;

Косторнова Євгенія, студентка 4 курсу, староста гуртка

План роботи студентського наукового гуртка «Медіаграмотність та інформаційна гігієна»  затверджено  на засіданні кафедри журналістики, протокол №1 від 30.08.2024 р.