Медіаграмотність та інформаційна гігієна

Студентський науковий гурток «Медіаграмотність та інформаційна гігієна»

Мета роботи студентського наукового гуртка – розширення знань студентів у галузі медіаграмотності та інформаційної гігієни, розвиток критичного мислення та вмінь розпізнавати дезінформацію й маніпуляції в медіапросторі; формування навичок відповідального споживання інформації й поширення медіаграмотності серед молоді.

Основні завдання студентського наукового гуртка:

– залучення студентів до науково-дослідницької роботи в сфері медіаграмотності;

– організація та проведення наукових досліджень щодо впливу медіа на суспільство;

– ознайомлення студентів із теоретичними та практичними основами медіагігієни, а також методами протидії дезінформації та пропаганді;

– формування навичок аналізу медіа-матеріалів, розпізнавання маніпуляцій та критичної оцінки інформації;

– розвиток здатності до критичного аналізу медіаконтенту та усвідомленого медіаспоживання.

Основні завдання полягають у формуванні в студентів таких компетентностей:

– пізнавальної: розвиток здатності логічно та критично оцінювати інформаційний контент; ознайомлення з методиками перевірки фактів, розумінням основ медіагігієни та інформаційної безпеки; формування навичок орієнтації в сучасному інформаційному просторі;

– творчої: формування вміння мислити самостійно та критично, генерувати власні ідеї щодо розвитку медіаграмотності; здатність висловлювати свою позицію щодо медіапродуктів та їхнього впливу на аудиторію; розвиток ініціативності у створенні просвітницьких матеріалів з теми медіаграмотності;

– соціальної: виховання відповідального підходу до інформаційної поведінки; розвиток навичок самоконтролю у використанні медіа, формування громадянської позиції, здатності протидіяти маніпуляціям; усвідомлення власної ролі у формуванні здорового інформаційного простору;

– практичної: практичне застосування отриманих знань і вмінь у різних сферах медіа; опанування методів перевірки інформації, аналізу медіаконтенту та медіаплатформ; здобуття досвіду створення аналітичних матеріалів та реалізації освітніх ініціатив з тематики медіаграмотності та інформаційної безпеки.

Гурток «Медіаграмотність та інформаційна гігієна» – це простір для студентів, де вони можуть розвивати свої знання та навички критичного мислення, вивчаючи сучасні медіаризики та опановуючи засоби для їхнього подолання.

Учасники гуртка мають:

  • брати участь у майстер-класах, воркшопах і тренінгах, присвячених розпізнаванню фейкової інформації, фактчекінгу та технічним захистом від маніпуляцій;
  • залучатися до досліджень на актуальні теми інформаційної гігієни, аналізуючи різні аспекти впливу медіа на суспільну думку та емоційний стан аудиторії;
  • організовувати просвітницькі заходи для молоді та школярів, спрямовані на поширення знань з медіаграмотності;
  • публікувати аналітичні та інформаційні статті з тематики інформаційної гігієни, що допоможе їм отримати практичний досвід у роботі з медіа;
  • співпрацювати з громадськими організаціями та медіапроектами, які займаються питаннями інформаційної безпеки, для реалізації спільних освітніх ініціатив.

Очікувані результати роботи гуртка:

  • Підвищення рівня медіаграмотності студентів, здатності аналізувати та критично оцінювати інформаційні повідомлення.
  • Розвиток у студентів впевненості у своїй здатності ідентифікувати фейковий контент і навичок перевірки інформації.
  • Формування активної позиції щодо інформаційної безпеки та сприяння поширенню медіаграмотності як життєво необхідної навички в сучасному суспільстві.

Гурток є важливим кроком у підготовці студентів до майбутніх викликів, адже у швидкоплинному інформаційному світі саме критичне мислення та інформаційна гігієна є ключем до захисту від маніпуляцій і формування незалежного та свідомого суспільства.

Керівник гуртка:

Шотурма Наталія Володимирівна, кандидат політичних наук, доцент;

Косторнова Євгенія, студентка 4 курсу, староста гуртка

План роботи студентського наукового гуртка «Медіаграмотність та інформаційна гігієна»  затверджено  на засіданні кафедри журналістики, протокол №1 від 30.08.2024 р.

 

План роботи

студентського наукового гуртка

«Медіаграмотність та інформаційна гігієна»

на 2024/2025 навчальний рік

(затверджено на засіданні кафедри журналістики,

протокол №1 від 30.08.2024 р.)

 

№ з/п Тема Дата проведення Місце проведення
1. Зустріч зі студентами – членами гуртка. Ознайомлення з найманням та завданнями гуртка. Обговорення плану роботи на 2024/2025 навчальний рік. Вступна лекція керівника гуртка на тему «Вступ до медіаграмотності та інформаційної гігієни». Вересень 2024 407 ауд.
2. Вибір тем для наукових досліджень, обґрунтування актуальності кожної теми. Визначення мети, завдань і методів дослідження. Складання індивідуальних планів роботи студентів. Жовтень 2024 407 ауд.
3. Наукова доповідь:

«Маніпуляції в медіа: приклади та методи розпізнавання» (Мохнацька Софія)

Листопад 2024 407 ауд.
4. Наукова доповідь:

Інформаційна гігієна в епоху соціальної мережі» (Грем Олена)

Грудень 2024 407 ауд.
5. Наукова доповідь:

Фейкові новини та їх вплив на суспільство: аналіз реальних прикладів» (Косторнова Євгенія)

Лютий 2025 407 ауд.
6. Наукова доповідь: «Гейміфікація в навчанні медіаграмотності: світовий досвід» (Симчич Тетяна) Березень 2025 407 ауд.
7. Наукова доповідь: «Як формувати медіаграмотність у підлітків: психологічний аспект» (Пелих Діана) Квітень 2025 407 ауд.
8. Наукова доповідь: «Методики перевірки фактів та основи фактчекінгу» (Голіней Христина) Травень 2025 407 ауд.
9. Наукова доповідь: «Використання технологій доповненої реальності у навчанні медіаграмотності» (Себастян Оксана)

Підсумкове засідання гуртка. Обговорення результатів, досягнень, обмін досвідом.

Червень 2025 407 ауд.

 

Список студентів наукового гуртка

  1. Гасюк Анастасія (Ж-42)
  2. Голіней Христина (Ж-41)
  3. Грем Олена (Ж-11м)
  4. Держипільська Галина (Ж-21м)
  5. Дутчак Тетяна (Ж-42)
  6. Косторнова Євгенія (Ж-41)
  7. Михалько Діана (Ж-41)
  8. Мохнацька Софія (Ж-21м)
  9. Олеськів Яна (Ж-41)
  10. Пелих Діана (Ж-41).
  11. Прошак Марія (Ж-42)
  12. Себастян Оксана (Ж-41)
  13. Симчич Тетяна (Ж-11м)